Condicionament instrumental

Abril 12, 2010

L’esquema és el següent: davant d’una determinada situació, l’individu duu a terme una conducta (RESPOSTA), la qual té com a conseqüència un estímul reforçador. En un primer moment, la resposta és independent de l’estímul-reforç posterior. El condicionament consisteix a establir una associació entre aqueixa resposta i el seu reforç corresponent.

Skinner va proposar quatre tipus de condicionament instrumental: el reforçament positiu, el càstig, l’omissió i el reforçament negatiu.

Reforçament positiu

No és altra cosa que un PREMI, el qual s’hi dona quan el comportament ha estat el correcte (el desitjable, encomanat, socialment adequat, etc.).

Els premis poden ser primaris (estrictament fisiològics) o secundaris (socialment establerts: diners, reconeixement, poder,…).

Exemple:

  • el somriure de la persona a qui hem deixat passar davant en la cua del supermercat.

Càstig.

Seria l’oposat al reforçament positiu: determinada conducta considerada socialment incorrecta rep com a estímul-reforç un càstig. Es pretén amb açò que aqueixa conducta deixe de fer-se. Skinner la veia problemàtica perquè no proposava conductes alternatives.

Exemple:

  • El nen o la nena que fa alguna cosa que sap que no ha de fer rep com a reforç un càstig.

Omissió

Es tracta d’extingir un condicionament, eliminant (omitint) l’estímul positiu que el reforçava.

Respon a l’esquema: si no fas això, et donaré un premi. Per tant, l’omissió, per a ser efectiva, ha de comportar la proposta d’una conducta alternativa.

Exemples:

  • Si a una rata se l’ha condicionada a menjar prement una palanca, el condicionament per omissió consistirè en deixar de presentar-li el reforç positiu (menjar). Així, la conducta acabarà per extingir-se.
  • Deixar de qualificar amb bones notes les respostes memorístiques dels exàmens. Aleshores s’extingirà la conducta d’estudiar de manera memorística. La conducta alternativa seria estudiar de manera comprensiva.
  • El nen o la nena que, en eixir de l’escola, passa pel quiosc i es compra alguna llepolia. Si s’omet aquest reforç positiu, sense ser un simple càstig, cal plantejar una conducta alternativa que serà igualment premiada, com ara veure la tele tots els dies una estona (cal que aquesta alternativa siga significativa, ço és, atractiva per al nen o la nena).
  • Els pares que no deixen eixir el noi o la noia per a anar al cinema o no el deixen realitzar un viatge promés mentre aquest o aquesta dedique tot el seu temps a l’esbarjo i a no estudiar ni treballar.

Reforçament negatiu.

Davant d’un estímul aversiu constant, s’actua (RESPOSTA) de tal manera que aqueix estímul desaparega.

ESTIMUL AVERSIU = REFORÇ NEGATIU

Exemples:

  • el nen o la nena que no para de plorar fins que obté el que vol

estímul aversiu (reforç negatiu): el plor continu

resposta: donar-li el que demana

eliminació de l’estímul aversiu: el nen o la nena deixa de plorar.

  • Pujar al tren sense el bitllet:

estímul aversiu (reforç negatiu): ser “pillat” pel revisor (multa)

resposta: anar fugint del revisor

eliminació de l’estímul aversiu: no trobar-se amb ell.

  • Estar veient un programa “infumable” per TV

estímul aversiu (reforç negatiu): contingut del programa

resposta: apagar el TV

eliminació de l’estímul aversiu: reducció de la tensió i el malhumor.

  • El mateix si es tracta d’una pel·lícula de por.
  • Els presoners que escapen de la presó
  • Jugador de futbol amonestat pels seus seguidors.

estímul aversiu (reforç negatiu): crits i protestes del públic

resposta: jugar millor

eliminació de l’estímul aversiu: aplaudiments

Els exemples proposats ho són de reforçament negatiu, en tant que condicionament d’escapament: l’estímul aversiu (reforç negatiu) s’hi dona constantment i l’única forma de fer que desaparega és actuant d’una determinada manera (resposta).

Estímul aversiu (reforç negatiu)  –  resposta.

Hi ha encara un altra forma de reforçament negatiu, el condicionament d’evitació: consisteix a programar un estímul aversiu que es presentarà en el futur, de tal manera que la resposta ho impedeix.

Exemples:

  • Molts estudiants treballen per a evitar una mala nota en el futur.
  • Fer-nos una revisió mèdica completa per a prevenir malalties.
EFECTE DE LA RESPOSTA POSITIU (apetitiu) NEGATIU (aversiu)
Rep un reforç Reforçament positiu Càstig
Elimina un reforç Omissió Reforçament negatiu

(Escapament, Evitació)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: